Reklamer

Spill NÅ!

Spill NÅ!’,»,’Spillskaperlagets Matthijs Holter arrangerte lørdag et spennende seminar om retninger i dansk scenariodesign. Imagonem bringer et intervju om spillskaperlagets nyeste luftslott: 27 i 2007! ‘,’

Nylig ble spillskaperlagets tredje rollespillseminar avholdt på Hyperions kontorer i Oslo. Temaet var den danske scenarietradisjonen rundt Fastaval, Otto-prisen og R’lyeh.

Til stede på seminaret var bl.a påtroppende Hyperionleder Erlend Bruer, fabulaforfatter Tomas Mørkrid og røverkalif Magnus Jakobsson. I tillegg til en historisk gjennomgang av utviklingen i det danske rollespillmiljøet og debatt ble det også tid til et restaurantbesøk og spilltesting av ikke mindre enn tre rollespill: Lady og Otto, Ottovinneren Højt Under Solen og Mørkrids eget formekseperiment the Dull and Dramatic.

Siden de oppmøtte var såre enige om å ønske enda bedre conmoduler også her i Norge, foreslo Mørkrid ganske spontant et manifest som fikk navnet «Spill NÅ!» Manifestet har tre punkter: Scenariene skulle være selvstendige, dvs. at alt som trengs for å spille skulle følge med. De skulle være øyeblikkelig spillbare, dvs. ikke behøve rollesnekring eller forberedelsestid utenom for spilleder. Dessuten skal scenariene være instruks-styrte. Eventuelle regler skal basere seg på instrukser og ikke håndtering av plottpoeng eller andre ressurser. De som var med på pakten skulle også sette opp et rollespill på hver av de tre spillkongressene Arcon, Regncon og Hexcon i løpet av 2007.

Etter lanseringen av Spill-NÅ!-manifestet har Imagonem vært heldig å få et intervju med Matthijs Holter, og spurt ham ut om seminaret, den danske scenarietradisjonen og spillskaperlagets fremtid.

–Når fikk du øynene opp for den danske scenarietradisjonen?
–Jeg har visst om den i minst ti år. Jeg begynte å abonnere på Fønix i 1995, tror jeg, og forsto fra artiklene der at danskene la enormt mye flid i scenariene sine.Jeg var til og med såvidt innom spillklubben Fasta i Århus for å få rollespillet Viking signert. Men på den tiden syntes jeg likevel at rollespill fra Statene var mer interessant.

–Hvorfor det?
–Mmm… si det. Jeg tror faktisk det var litt jantelov blandet med litt misunnelse, for å være ærlig. Men på den annen side: Dette var jo ganske tidlig i Ottoenes alder, og det hele var ikke like gjennomsyret av kvalitet som det er nå.

Jeg har ikke vært på noen danske cons, og har vel bare såvidt mailet med en danske eller to gjennom årenes løp. Den store aha-opplevelsen kom da jeg trøtnet litt på The Forge og ville se etter andre impulser, og så hadde jeg fått med meg at danskene drev med mye fint. Bla. Otto-utdelingen der de går i dress og gjør en ordentlig seremoni ut av det, og Scenariedatabasene Alexandria og R’lyeh. Det var nok noe av grunnen til at jeg for noen år tilbake forsøkte å få i gang et online scenariebibliotek fra Arcon.

–Hva kan vi nordmenn lære av danskene?
–Vi kan lære å stole på oss selv og vite at det vi lager er bra, og fortjener å spilles om og om igjen. Vi kan lære at det ikke er viktig å bli utgitt på et forlag for å lage et godt produkt. Det som trengs, er et miljø med mennesker som brenner for det de gjør, og som har en sunn konkurranse seg imellom om å lage det beste og pushe seg selv og andre. Mer tilbakemelding til hverandre, større bevissthet på at vi er mange som driver med kule ting. R.I.S.K (Rollespill.nets Intensive SpillutviklingsKonkurranse) og Spillskaperlaget har jo startet på denne prosessen i Norge.

–Spill NÅ! er det et luftslott eller en realistisk plan?
–For min del er det meget realistisk. Initiativet kom på et perfekt tidspunkt for min del, i forhold til arbeidet med Vi hadde navn. Jeg hadde halvformede tanker i hodet som bare blomstret som en eksplosjon av roser og påskeliljer mens Tomas holdt sitt energiske sluttinnlegg på seminaret. Kunne nesten høre biene summe. Jeg vet det kommer til å bli levert mange gode eventyr i året som kommer, og er superglad for å være med på prosessen.

–Tror du norske congjengere virkelig er interessert i en masse nye «artsy» scenarier.?
–Ingen har sagt de skal være artsy, og det er heller ikke profilen vår. Om noe, er dette mer jordnære og spillbare eventyr enn det mange av oss har lagd før. Greia er jo at scenariene skal være kjappe å komme i gang med, helhetlige, og ikke bruke masse fiffig mekanikk. Det er veldig, veldig lite artsy.

–Kommer ikke spillere på con for å spille Vampire og D&d?
–Nei, de gjør ikke det. Vi har en VELDIG lang tradisjon i Norge for å spille rare ting på con. Pervo og Norsk Automobilferie var tidlig ute; men folk stimler sammen for å spille knallharde moralske dilemmaer i Fabula, melder seg på Draug-turneringer som de har fått beskjed om at er veldig sære.Ballerinaprinsessen var en av fjorårets mest profilerte events på Arcon. Jeg tror de fleste som kommer på con, kommer akkurat for å prøve litt snodige ting. Vampire kan man spille hjemme.

–Blir ikke dette litt mye for Spillskaperlaget i tillegg til femårsplanen, stipendordning etc?
–Personlig har jeg mest utbytte av SSL’s arbeid når det fokuserer på selve det vi gjør: Å lage spill. Det langsiktige arbeidet går langsomt, men vi holder stadig på; og det er viktig at noen gjør det, tregt eller ikke. Det optimale resultatet av Spill NÅ! må være at vi leverer 27 knallsterke eventyr, som alle liker så godt at de får en ny giv og bare vil spille masse mer rollespill, og vi blir så gira at vi bare vil lage masse mer rollespill, og vi får ære og berømmelse og alle elsker oss! Jeg håper spillfestivalene hjelper oss å gjøre dette til en kul greie. At de skriver litt om det i programmene sine, at de samarbeider med forfatterne, at de setter logoen vår ved scenariene vi leverer. At det blir et kvalitetsstempel.

Reklamer

Si hva du syns!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

christines rant

This is my speaker’s corner where I can rant about popular culture, geeky and general stuff that amaze or irritate me. Many things do. Irritate me, that is.

Realm of Melpomene

"I reject your reality and substitute my own!"

Nordiclarp.org

Online magazine about Nordic style larp

anyway.

"I reject your reality and substitute my own!"

Penetralia

I can't be depressed, I make games...

A Kingdom Is

Games Without Frontiers

Stemmen fra ådalen - en blog om rollespil og historie

En blog om rollespil af Morten Greis. Fra Tryggevælde ådal en dyb klang. Elverpigernes dans. Røre i det hvide slør. Disen hyller landskabet. De gamle stammer krogede trolde.

Nordic Larper

Thoughts on scandinavian style live action roleplaying

Nørwegian Style

Norwegian roleplaying games in English