Raph Koster om narrativ som feedback

Dataspilldesigneren har lagt ut en innholdsrik artikkel om belønningssykluser på bloggen sin, hvor han analyserer handlingen i dataspill med utgangspunkt i en krets av et problem, en «svart boks» – et felt klart for utforskning, og en belønning.

That said, the brain happens to loooove feedback. It triggers reward mechanisms in the brain. It is remarkably easy to trick the brain into thinking that it has accomplished something when it really has not. This can result in the player getting hooked on the feedback for a black box system that is actually remarkably simple — or even designed to not teach the player anything at all, as in gambling. In design, we often terms designs “juicy” when they provide plenty of rich feedback, but we sometimes call them “exploitative” when they simply abuse feedback to keep someone going.

Games are a compound medium. They are made up of multiple other media, typically in the feedback. In other words, we rely on media such as film, writing, visual arts, music, and so on in order to provide the feedback.

Mye av Kosters bilde av belønningskretsene kan «oversettes» til spill som ikke er bundet til en dataskjerm. Da blir det fort tydelig at det er dataspillene som er avvikerne. Belønning eller feedback i tradisjonelle spill er overveldende sosial. Sosial belønning består i positiv interaksjon med andre – man prater sammen, ler sammen, utveksler og bygger ideer, fortellinger og følelser. Men sjekk Piskor’s Brain Rot for et hint om den sosiale dimensjonen i dataspillene.
Advertisements

Si hva du syns!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

christines rant

This is my speaker’s corner where I can rant about popular culture, geeky and general stuff that amaze or irritate me. Many things do. Irritate me, that is.

Realm of Melpomene

"I reject your reality and substitute my own!"

Nordiclarp.org

Online magazine about Nordic style larp

anyway.

"I reject your reality and substitute my own!"

Penetralia

I can't be depressed, I make games...

A Kingdom Is

Games Without Frontiers

Stemmen fra ådalen - en blog om rollespil og historie

En blog om rollespil af Morten Greis. Fra Tryggevælde ådal en dyb klang. Elverpigernes dans. Røre i det hvide slør. Disen hyller landskabet. De gamle stammer krogede trolde.

Nordic Larper

Thoughts on scandinavian style live action roleplaying

Nørwegian Style

Norwegian role-playing games in English