Islendinger gir Vampyrfabrikken sin stemoderlig behandling?

Bilde: V:tM - Wolves of the Sea, Richard Kane Ferguson

Bilde: V:tM – Wolves of the Sea, Richard Kane Ferguson

«MMO-trollet» er vel akkurat like pålitelig som tittelen tilsier, men det er en stund siden vi har hørt noe fra World of Darkness Online, så la oss legge til side ildtanga og kaste oss i det.

My sources close to the situation, who wish to remain anonymous, tell me that CCP is in the process of shutting down the “World of Darkness” MMORPG project entirely. The powers-that-be feel CCP is better suited to focusing on their core game “EVE Online”, as well as its sister-game, the shooter “Dust 514″, which has struggled in its first year in operation.

– “World of Darkness” MMORPG in development hell

Sånn foreløpig virker det som reaksjonen er forskjellige avskygninger av «meh». De «store» spillforlagene har krympet lenge, og D&D’s fall fra toppselgerlistene viser at spillsystemene ikke lenger helt tilhører utgiverne – når D&D-teamet ikke laget spillet fanbasen ville ha, fortsatte folk bare å spille, og tydde til den oppdaterte retroklonen Pathfinder for nytt materiale og spillerrekruttering.

Vampire står i en lignende stilling. Det var gothernes rollespill – en estetikk som liksom aldri helt har klaffet på data, men som for mange ble synonymt med bordrollespill. Generasjonen som grunnla Goth er… voksen nå. (Ikke gammel, gudene forby, men voksen – Bahaus’ Peter Murphy er snart 60.) Men mens den opprinnelige spillskaperen bak den mørke verdenen er opptatt med å svare på kritikk på Google Pluss, fordi den odalistiske poseringen til kvinnelige zombier i hans nyeste kortbaserte rollespillprosjekt ikke passerer sensuren til den moderne proprietetens crowdsourcede voktere, lever verket hans videre både hos gamle vampyrfetisjister og nye Twilight og True Blood fans verden over.

Det kommer nok en dag da de nye og gamle spillbøkene går ut av trykk eller blir utslitt. Selv torrenter dør hen. Men DNA’et til Vampire: the Masquerade er viklet inn i de fleste tradisjonelle rollespillsystemer på markedet i dag, og verdenen kan lett limes inn i en rekke indiesystemer. Indietradisjonen fra nettmiljøene rundt det hatede og elskede designforumet the Forge kan sies å være kuliminasjonen av den ambisiøse designfilosofien som V:tM introduserte men aldri helt våget å teste ut konsekvensene av. Med andre ord: hvem som eier det opprinnelige varemerket er knekkende likegyldig når det gjelder hva som faktisk blir spilt. Så lenge utgiverne leverer noe fansen ønsker seg, og henger med i det nye, internettavhengige rollespillmarkedet, er det ingen grunn til at spillet skal gå i torpor på lenge ennå. Og så langt har crowdfunderprosjektene til White Wolf fått grønt lys hele veien.

Men kanskje de massive hollywoodaktige dataspillenes alder er på hell?

Advertisements

Si hva du syns!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

christines rant

This is my speaker’s corner where I can rant about popular culture, geeky and general stuff that amaze or irritate me. Many things do. Irritate me, that is.

Realm of Melpomene

"I reject your reality and substitute my own!"

Nordiclarp.org

Online magazine about Nordic style larp

anyway.

"I reject your reality and substitute my own!"

Penetralia

I can't be depressed, I make games...

A Kingdom Is

Games Without Frontiers

Stemmen fra ådalen - en blog om rollespil og historie

En blog om rollespil af Morten Greis. Fra Tryggevælde ådal en dyb klang. Elverpigernes dans. Røre i det hvide slør. Disen hyller landskabet. De gamle stammer krogede trolde.

Nordic Larper

Thoughts on scandinavian style live action roleplaying

Nørwegian Style

Norwegian role-playing games in English