Reklamer

Første spilltest, D&D Next

Even Tømte rapporterer:

I bakrusen etter Matthijs Holters 40-årslag samlet en forhutlet hop seg omkring spilltestutgaven av D&D Next, som er det foreløpige offisielle navnet for femteutgaven av Dungeons & Dragons. Vi hadde en kriger, en magiker en (etter hvert to) prest(er) og en tyv. Vi hadde et eventyr, eller i det minste et hulekart, salige Gary Gygax’ gamle Caves of Chaos. Eventyret besto for det meste av monsterbeskrivelser til de ulike rommene i hulen. «One way to create a plot for the Caves of Chaos is to ask yourself questions when you read through the adventure, then come up with answers to them. For example, you might wonder why the monsters aren’t already at war with one another. The answer to that question is a great starting point for exercising your creative control», sto det. Uansett endte de modige eventyrerne snart i kamp med 16 kjemperotter i et 30 x 30 fots hulerom, senere i en hulegang i clinch med 45 kobolder bevæpnet med dolker. Det ble trillet mang en d20, men spillet tok slutt mens det fremdeles var snesevis av kobolder igjen.

D&D Next er et skritt tilbake fra fjerdeutgaven, med sine tydelige inspirasjon fra World of Warcraft og brettspillaktige mekanikk. Samtidig er det en kraftig forenkling fra det barokke og uspillbare 3.5. Mest av alt minner det om den gamle rødboka, med litt mer strømlinjeformet design. Det tydeligste resultatet av dette designgrepet er at slåsskamper igjen stort sett handler om å trille d20er til motstanderen er død. Det taktiske spillet fra forrige utgave var det ikke stort igjen av.

Det er vanskelig å si om det er kjedelige regler eller en kjedelig modul som gjorde at spilltesten av D&D Next i grunnen ikke ble så spennende. Antakeligvis er det litt av begge deler. Uansett klarte ikke dette å vekke den helt store entusiasmen.

Reklamer

Comments

  1. Reblogged this on Derrida i lommeformat and commented:
    Jeg har testet nye D&D, og avleiret noen kråketær om opplevelsen hos Imagonem.

Trackbacks

  1. […] til og personlig tilpasning ved mer erfarne arrangører. Vi håper bare at de har årna skrittlengden fra første spilltestutgave, og at justeringen gikk i retning spenning, bort fra de tusen nålestikks […]

Si hva du syns!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

christines rant

This is my speaker’s corner where I can rant about popular culture, geeky and general stuff that amaze or irritate me. Many things do. Irritate me, that is.

Realm of Melpomene

"I reject your reality and substitute my own!"

Nordiclarp.org

Online magazine about Nordic style larp

anyway.

"I reject your reality and substitute my own!"

Penetralia

I can't be depressed, I make games...

A Kingdom Is

Games Without Frontiers

Stemmen fra ådalen - en blog om rollespil og historie

En blog om rollespil af Morten Greis. Fra Tryggevælde ådal en dyb klang. Elverpigernes dans. Røre i det hvide slør. Disen hyller landskabet. De gamle stammer krogede trolde.

Nordic Larper

Thoughts on scandinavian style live action roleplaying

Nørwegian Style

Norwegian roleplaying games in English