Kampanjen

En kampanje er en serie eventyr som henger sammen. Spillerne spiller den samme gruppen roller fra gang til gang, og noen av de samme birollene dukker opp i hvert eventyr. En kampanje kan sammenlignes med en TV-serie, en månedlig tegneserie eller føljetonger på radio. Her er noen punkter dere kan tenke over:

Idestorm

Ta en prat i fellesskap om hva slags kampanje dere har lyst til å lage. Det er også greit om en av spillerne koker opp et eget konsept og foreslår dette for de andre, men den endelige avgjørelsen må tas i fellesskap.

En vanlig tabbe er at spillerne designer sine roller i vakum, og man ender opp med grupper som fungerer dårlig sammen (som i: «politimannen, mafiasjefen og den gamle tanten på nye eventyr»). Spillederen og spillerne må finne ut i fellesskap hvorfor rollene samarbeider. Aller helst bør dere møtes og lage rollene i fellesskap, gjerne samtidig som dere planlegger hva slags kampanje dere vil ha. Hvorfor skal rollene tilbringe tid i hverandres selskap? Hvilke bånd knytter dem til hverandre?

Størrelsen teller

Det kan være en ide å gjøre seg noen tanker om lengden på kampanjen før man begynner å spille.

– Oneshot

En enkeltstående episode, som minner mer om en novelle eller kortfilm, enn om et kapittel i en bok. Les det som står om eventyret for mer om hvordan man kan planlegge en slik episode. Siden den er enkeltstående kan den gjerne være ekstra dramatisk, med brattere spenningskurve, og mer på spill. Kanskje mister til og med noen av rollene livet? En oneshot egner seg ypperlig hvis man bare har lyst til å prøve ut et spill, hvis man vil ha en pause fra annen spilling, bruker et ferdigskrevet eventyr, eller lignende.

– Mini

Minikampanjen varer fra to til tolv episoder. Før man starter avgjør man omtrent hvor mange episoder den skal vare, og planlegger utfra det. Kampanjer får en helt annen dynamikk når man spiller mot en fastlagt slutt. I minikampanjen kan dere for eksempel prøve ut sære konsepter som ikke vil egne seg for lengre kampanjer. Minikampanjen har et tett, kompakt tempo, der hver episode er sentral for kampanjen som helhet.

– Maxi

Maxikampanjen har ingen fastsatt varighet. I maxikampanjen vil det ofte føles som om kampanjen får en selvstendig sjel, og nærmest blir en egen rolle. Maxikampanjer kan koste på seg et mer bedagelig tempo, hvor rollene får god tid til å modnes og utvikle seg. Hver enkelt episode har ikke fullt så mye å si som i minikampanjen, men er med på å utgjøre en større helhet.

Planlegg kampanjen ut fra rollene

Når rollene er ferdigskrevet setter spillederen seg ned og leser dem grundig. Hun skriver ned alt av kule ting med dem, altså ideer fra bakgrunnsfortellig og lignende. Flagg. Særlig biroller er det fint å legge vekt på. Aller mest de spillerne selv har lagd. Med utgangspunkt i rollebeskrivelsen kan spillederen begynne å pønske ut eventyrskisser. På denne måten kan han veve personlige hendelser og situasjoner som passer nettopp disse rollene inn i kampanjen.

Lag sentrale biroller

Lag noen biroller som vil være gjennomgangsfigurer i kampanjen. Ikke noe puster liv i en kampanje som en fast gruppe venner, fiender og leiesvenner. Gi disse birollene egne ønsker og personlighet. Steder som vil stå sentralt i kampanjen kan også være lurt å pønske ut i forkant av kampanjestart, for eksempel rollenes hjem, birollenes hjem og lignende.

Spill jevnlig

Når dere bestemmer hvor lang kampanjen skal være kan det være nyttig å ha et realistisk bilde av hvor mye tid dere har til rådighet. Når reiser Geir til Tyskland for å studere? Hvor lenge varer sommerferien? Kan alle spille en gang i uka, eller må vi holde oss til annenhver måned? Jevnlig spill bidrar til å opprettholde interessen for kampanjen.

Ta notater

Ved hvert spilltreff bør noen sørge for å ta notater, skrive resymeer, og sende dem til alle spillerne. Gjør så mye ut av det som dere har overskudd til, men sørg i det minste for å skrive noen stikkord om hver episode. Notater vil tydeliggjøre kampanjens hendelser, bidra til å styrke og opprettholde interessen for kampanjen selv når det går litt tid mellom hver episode, og være en utrolig verdifull kilde til ideer og informasjon når spillederen skal forberede seg til neste episode.

Slutt mens leken er god

En god kampanje fortjener en verdig avslutning. Ikke stopp midtveis, eller lag en platt slutt. I den siste episoden kan noen av de løse trådene knyttes sammen, og den bør være klimaktisk for rollene. Når de sine mål, eller mislykkes de? Den endelige kampen med erkefienden, giftemålet med den utkårede, innsikten i mysteriet, enheten med guddommen eller lignende. Kampanjen kan ende tragisk og ulykkelig for rollene, men spillerne vil forhåpentligvis føle seg tilfreds med en engasjerende opplevelse.

Kampanjer med og uten fokus

Det går fint an å lage kampanjer der fokus ikke er bestemt på forhånd. I slike kampanjer tar spillederen utgangspunkt i rollenes bakgrunnshistorier, deres biroller og deres egne kampanjenotater for å skape handlingen. Han kaster ulike hendelser i rollenes vei, og følger med på hvordan de reagerer. Hvis det er noe spillerne viser spesielt stor interesse for bruker han mer tid på å planlegge rundt disse tingene. Denne spillestilen er ganske fri, og krever at dere er villige til å improvisere. Det kan likevel være en tilfredstillende form for kampanje, fordi den i så stor grad er styrt av spillernes ønsker og interesser.

En annen mulighet er at dere i forkant blir enige om et bestemt fokus for kampanjen. Dette fokuset kan godt forberedes litt på samme måten som med eventyr, med ideer til sentrale steder, biroller, konflikter, motstandere og intriger. Spørsmålene dere stiller dere er rett og slett: Hva gjør rollene? Hva handler denne kampanjen om?

Idemyldringen til de fokuserte kampanjene kan for eksempel gå etter et slikt mønster:

Roller og biroller: hva slags roller er det vi møter i kampanjen?

Bakgrunn: hva har skjedd før kampanjestart? Hvilke biroller er involvert? Hvilke intriger er under oppseiling? Hvilke konflikter finnes?

Stemning: Hva slags følelse forsøker kampanjen å formidle? Hva slags steder foregår den? Er det en humoristisk kampanje, eller en utpreget mørk kampanje?

Føringer: Er det noe som skiller kampanjen ut, for eksempel i forhold til hvordan dere fremstiller vold, vennskap, biroller? Er den realistisk eller høytravende? Nedtonet eller barokk?

Introduksjon
Ordliste
Hva er rollespill?
Noen eksempler på rollespill
– Norske rollespill
– Utenlandske rollespill
Hvordan komme i gang?
Råd til spilleren
– Å lage en rolle
– Å spille rollen
Råd til spillederen
Eventyret
– Kampanjen
Verdensbygging
Rammene rundt spillet
Rollespill.net

Advertisements

Trackbacks

  1. […] Den lille boka: Kampanjen […]

  2. […] i gang? Råd til spilleren – Å lage en rolle – Å spille rollen Råd til spillederen – Eventyret – Kampanjen – Verdensbygging – Rammene rundt spillet […]

Si hva du syns!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

christines rant

This is my speaker’s corner where I can rant about popular culture, geeky and general stuff that amaze or irritate me. Many things do. Irritate me, that is.

Realm of Melpomene

"I reject your reality and substitute my own!"

Nordiclarp.org

Online magazine about Nordic style larp

anyway.

"I reject your reality and substitute my own!"

Penetralia

I can't be depressed, I make games...

A Kingdom Is

Games Without Frontiers

Stemmen fra ådalen - en blog om rollespil og historie

En blog om rollespil af Morten Greis. Fra Tryggevælde ådal en dyb klang. Elverpigernes dans. Røre i det hvide slør. Disen hyller landskabet. De gamle stammer krogede trolde.

Nordic Larper

Thoughts on scandinavian style live action roleplaying

Nørwegian Style

Norwegian roleplaying games in English